Hylätyt lastenvaunut -tempausta suunniteltiin melkein viisi kuukautta. Kun Taivaan (mainostoimisto) luova tiimi esitti idean ensimmäistä kertaa lokakuussa, istui meidän porukka Helsingin Perttulantien konttorilla isossa neukkarissa suut mutrussa. Toimiiko tuo muka? Entä jos joku pahoittaa mielensä, tai suuttuu? Toisaalta, tuohan voisi pysäyttää ihmiset ihan oikeasti ja herättää tunteita. Juuri sitä mitä alun perin lähdettiin hakemaan.
Näiden kuukausien aikana rakastuimme ideaan ihan viimeisen päälle ja tempauksesta tuli tavallaan koko kampanjan sydän. Hämmästyttävän konkreettisena juttuna sen kautta oli helppoa ja loogista esitellä kampanja erilaisille yhteistyötahoille. Kukaan ei jäänyt kylmäksi.
Pakko on kehaista, että omasta mielestäni lastenvaunujen ihan mahtava jälkimarkkinointi-idea syntyi omassa putiikissa, tuossa sermin takana, päätettä takovan kollegan terävässä päässä. Tempauksessa mukana olleet, mutta muuten tuliterät Brion lahjoittamat vaunut jaetaan eteenpäin Radio Novalla pyörivässä kisassa tässä tulevina viikkoina.
Yllättävää oli myös se, miten paljon työtä periaatteessa simppeliltä kuulostava lasten vaunujen hylkääminen 14:ään kaupunkiin vaati. Olisiko lopulta ollut koko kampanjan työläin osa :D No, kyllä tietysti la 28.3. MTV3:lla nähtävän UNICEF Saariluoma All Night Shownkin kanssa puljattiin jokunen tovi. Muista katsoa!
Kuva: Johannes Romppanen
Miksi kampanjalla halutaan tukea ja entisestään korostaa sukupuolirooleja yhteiskunnassa? Miksi kampanjan nimi ei ollut "ole hetken vanhempi?"
Mielestäni on erittäin moraalitonta ja vastuutonta määritellä lapset vain yhden sukupuolen vastuulle. Kuinka yhteiskunta oppii hyväksymään miehen täysipainoisena vanhempana ja kasvattajana, kun kampanjoillakin korostetaan naisten ylivertaisuutta vanhempana?
Muutoin hyvä tempaus herättämään mielenkiintoa, mutta tempauksen nimeäminen kumpusi ilmeisesti kampanjan tekijöiden omasta illuusiosta äitiyden paremmuudesta. Herätkää jo nykyäpäivään ja puhutkaa vanhemmista ja vanhemmuudesta - ei vain äitiydestä. Vai oliko kampanja suunnattu pelkästään naisille?
Kirjoittanut: Amatöörit asialla? | 10/03/2009 klo 12:02
Gavin Lucaksen ja Michael Dorrianin Guerrilla Advertising -kirjan mukaan lastenvaunukampanjan on suunnitellut Unicefille jo vuosia sitten åkestam.holst -toimisto...
Kirjoittanut: Jussi H | 10/03/2009 klo 15:03
Ei kolahtanut ainakaan tällaiseen kahden lapsen isään. Typerä kampanja minusta, seuraavalla kerralle ei kukaan edes vilkaise yksin jätettyihin vaunuihin, kun ajattelee sen kuitenkin olevan jokin mainoskikka, tai muu pelleily. :(
Kirjoittanut: Julle | 10/03/2009 klo 16:04
Hyvä Julle,
Jos joku jättää vilkaisematta hylättyihin lastenvaunuihin, se ei ole tämän kampanjan vaan välinpitämättömistä ihmisistä koostuvan yhteiskunnan vika. Kampanja tai ei, vaunuihin vilkaisu ei kenenkään aikaa niin paljon vie, että varmuuden vuoksi vilkaisu olisi turhaa.
Itse ainakin olisin onnellinen, jos hylättyihin vaunuihin vilkaistessani löytäisin sieltä hylätyn lapsen sijaan mainoksen.
Kirjoittanut: Edes hetken äiti | 10/03/2009 klo 16:39
Ilmeisesti ei ole väliä mitä puhutaan kunhan puhutaan? Ihan kuin hätäkeskuksilla ei olisi muutakaan tekemistä kuin vastata asiasta huolestuneiden ihmisten puhelinsoittoihin.
Seuraavaksi voittekin sitten ripotella sydänkohtausta feikkaavia ihmisiä ympäri kaupunkeja? Tai lapsiaan leikisti pahoinpiteleviä vanhempia?
Kirjoittanut: Janne | 10/03/2009 klo 17:19
Tulkitsin vaunut tökeröksi piilokameraksi. Koukkasin kuitenkin varmuuden vuoksi vähän lähemmäs ja jo useamman metrin päästä kuuli, ettei siellä mitään vauvaa ole.
Kampanjan nimi tuntuu veitsen iskulta.
En voi paheksua arvostamaani järjestöä, mutta en myöskään kiittää kampanjaa onnistuneeksi. Toivottasti se kuitenkin poikii hyvää.
Kirjoittanut: Olisinhan minä äiti, jos | 10/03/2009 klo 17:28
Olen samaa mieltä kuin ensimmäinen kirjoittaja. Tyhjät lastenvaunut ovat hyvä tapa saada ihmiset kiinnostumaan asiasta. Äitiyden korostaminen vanhemmuuden sijaan on sen sijaan naisten ja miesten väheksyntää. Ei ole lapsista huolehtiminen ole pelkästään äidin velvollisuus tai oikeus. Miehillä on aivan samanlaiset kyvyt huolehtia omista lapsistaan tai puuttua jonkun toisen lapsen hätään.
Kirjoittanut: pamu | 10/03/2009 klo 17:50
Vastuullisina toimijoina olitte tietysti kertoneet hätäkeskukselle lastenvaunutempauksesta ja heistä oli ok ottaa turhia soittoja vastaan, eikö vain? Sanokaa joo ettei kenellekään jää sellaista kuvaa että hommaa ei oltu ajateltu loppuun asti.
Kirjoittanut: Antti V | 10/03/2009 klo 19:48
Kaikkialla maailmalla tarvitaan lisää äitiyden mielentilaa.
Vaunuihin kurkistaminen on hieno ele. Videota katsellessani ajattelin vedet silmissä, että toivottavasti olisin itsekin tehnyt niin hienosti, ja tarkistanut, että kaikki on kunnossa.
Vastaisuudessa ainakin aion niin tehdä.
Mielestäni maailmassa ei ole koskaan liikaa rakkautta.
Kirjoittanut: E | 10/03/2009 klo 20:36
Antti V - joo. Asia oli sovittu poliisiviranomaisen kanssa taiten, lain ja säädösten mukaan.
Kirjoittanut: Veera Videnius | 10/03/2009 klo 21:15
Kampanjan tarkoitus on herättää huomiota, ja sen tämä teki. Kampanja on onnistunut, koska se on uutisoitu laajasti. Tämä itse kampanjasta
Päinvastoin kuin täällä väitetään, että kampanja ylläpitäisi sukupuolirooleja, se yrittää hävittää niitä sanomalla:
"väitämme, että äitiys ei ole vain biologiaa, vaan mielentila, joka ei ole riippuvainen sukupuolesta"
Äitiys on riippuvainen sukupuolesta. Äitiys on äidin tehtävä, isän tehtävä on olla mies ja isä. En hyväksy kampanjaa, koska olen mies. En aio ruveta naiseksi. Miehenä ja isänä olemisessa on miehelle vastuuta aivan riittävästi. Eri asia on, ottavatko kaikki miehet vastuun.
Kirjoittanut: a.s. | 11/03/2009 klo 02:10
Hyvä "Edes hetken äiti".
Jokaiseen vaunuun näytettiin vilkaisevan, yksikään oikea lapsi ei siis olisi jäänyt toimittamatta parempaan suojaan.
Sen sijaan, tämän tapaisen mainonnan rantautuminen suomeen, voi jatkossa hyvinkin lisätä välinpitämättömyyttä ja nostaa ihmisten kynnystä sinne vaunuun vilkaisuun. Minusta kampanjanne on vähän tekopyhä, enkä ole oikein varma, saako se aikaan mitään oikeita tuloksia. Toivoa tietenkin sopii, mutta itse epäilen. Ymmärrän tietenkin, ettei kampanjan lanseeraaja itse näe asiassa mitään ongelmaa.
Kirjoittanut: Julle | 11/03/2009 klo 08:19
"Hylätyt lastenvaunut" -kampanja on epärehellinen ja vastenmielinen. Avustajien kalastelu siten, että luodaan lavastettu ja valheellinen ihmisiä järkyttävä tilanne, voi johtaa tilapäiseen satunnaisten avustusten saamiseen, mutta pitkäjänteisesti rosvomarkkinointi johtaa turtumuksen ja epäluottamuksen lisääntymiseen.
Kun Unicefin markkinoinnin rehellisyyteen ei voi luottaa, miten voi luottaa Unicefin muuhun toimintaan?
Kirjoittanut: Pekka Länsman | 11/03/2009 klo 08:25
Se että poliisi ja hätäkeskus tietää asiasta ei tee siitä yhtään sen hyväksyttävämpää että tällaisella aiheutetaan turhia puheluita hätäkeskukseen ympäri suomea. Niitä ei voida kuitata noin vain pois koska joukossa olisi voinut olla oikeasti hylättyjä lapsia. Joten linjat pysyy varattuina pidempään kuin kuvittelette.
Jos pistätte lastenvaunut josta kuuluu lapsen itkua niin oletus on että siellä on muksu sisällä. Se että sitä mennään katsomaan ei muuta asiaa miksikään tai tee katsomatta menemättömästä vähemmän välittävää. Sen sijaan hetken tilannetta seurannut ihminen soittaa hätäkeskukseen. Kukaan nyt ala toisten muksuja lastenrattaista noukkimaan syliin yms.
Miettisitte loppuun nää jutut ennen kun toteutatte. Joku vastuu siitäkin otettava että siellä hätkeskuksessa joku voinut joutua odottamaan esim elvytysohjeiden saantia tämän tempauksen takia.
Kirjoittanut: Timo | 11/03/2009 klo 10:57
On hassua ajatella että keskustelua herättävä mainonta voisi lisätä välinpitämättömyyttä, ja että mainonnalta toivotaan jotain hyssyttelevää, etäistä ja mukavaa tapaa näkyä, ja todellisen elämän konkretisointi mielletään vastenmieliseksi ja valheelliseksi. Miksi ihmeessä? Jos se vain olisi mahdollista, soisin kaikkien pumpulissa elävien länsimaalaisten törmäävän joka ikinen päivä ihan oikeasti maailman raadollisuuteen, saattaisi tämä yksilökeskeinen omaan napaan tuijottelu ja "not in my back yard"-mentaliteetti osoittautua lyhytnäköiseksi tieksi. On hyvä että asioista puhutaan. Etenkin Pentti Arajärvi oli aamulla Huomenta Suomessa hyvin vakuuttava puhuessaan siitä kuinka suomalaiset ovat aivan liikaa vieraantuneet toisistaan. Ei edes uskalleta pitää huolta ettei puututtaisi "muiden omiin asioihin." Pelottavaa.
Kirjoittanut: B | 11/03/2009 klo 11:09
Mielestäni kampanjan aiheuttama närkästys kuvastaa reaktiota : "jäin kiinni, hävettää". Eli ärsyynnymme siitä, että tunnistamme itsessämme sen välinpitämättömän ohikulkijan joka ei välitä. Ja kyllähän se ärsyttää kun ajattelee, että joku kyttää kadunkulmalla, menenkö katsomaan vaunuihin. Tätähän voi tapahtua koska vain ja kenelle vain. Katsotaan siis itseämme peiliin ja tunnustetaan, että omaan napaan tässä tuijotetaan!
Kirjoittanut: Johanna | 11/03/2009 klo 13:51
Minusta hyvä idea. Tosin onhan myös isät jotka huolehtivat,mutta asia on tärkein. Suomessakin on liian monta äitiä jotka pilaavat jo odotusaikana lapsen elämän tai myöhemmin välinpitämättömyydellään. Esim. kukaan normaali äiti/isä ei lähde baariin ja jätä pientä lasta yksin kotiin nukkumaan.
Tämä lastenvaunu idea vois olla hyvä myöskin kaahareita ja rattijuoppoja ajatellen.
Kirjoittanut: lotta | 11/03/2009 klo 17:38
Hei miksi kommenttini poistettiin? Se oli ihan asiallinen ja rehellinen; jos sivujen mode ei usko että vaunuista tapellaan jo nyt, tervemenoa eri palstoille katsomaan ketjuja!!
Kirjoittanut: C | 11/03/2009 klo 22:24
Voi, että pienet ihmiset aina jaksavat ottaa nokkiinsa kun joku joskus uskaltaa hieman ravistella! Maailman parhaimmalla asialla - lapsen asialla - ollaan tälläkin tempauksella ja sen pitäisi kelvata kaikille. Niin, missä se lähin peili olikaan...
Kirjoittanut: "moneymaker" | 12/03/2009 klo 09:28
Kiva kiitos, syyllistetään taas äitejä. Eikö Unicefilla todellakaan ole parempaa tekemistä kuin feikkilastenvaunukampanjan järjestäminen.
Kirjoittanut: mamma | 12/03/2009 klo 11:47
Kampanjointitapa toi todella huonoti esiin sanoman, joka kampanjan takana oikeasti oli/on. Itse sanomaan olisi todella voinutkin yhtyä, mutta toteutus oli törkeä. Nyt kampanjointi keskittyi suomalaisten aikuisten arvosteluun, kun toisin toteutettuna olisimme voineet saada äitiä tarvitseville lapsille tukijoita Suomesta. Mielestäni kampanja todella rohkaisee jo aiemmin mainittuun sydänkohtausten lavastamiseen.
Itse en enää Unicefia tahdo tukea, tarkoitus ei pyhitä keinoja tässäkään asiassa. Hädän lavastaminen on moraalisesti tuomittavaa.
Kirjoittanut: Anna | 12/03/2009 klo 15:00
Todella lyhytnäköinen kamppanja.
Lisää vain ENTISESTÄÄN välinpitämättömyyttä.
Kiitos Taivaan ja Unicefin, jatkossa yksinään jätetty lastenvaunu ei saa yhtä helposti apua.
Mitä seuraavaksi Taivaan aivopäälliköt? Romuksi ajettu auto, jossa pyörii ääninauha?
Kirjoittanut: Raine | 12/03/2009 klo 15:04
Petos on petos, ja tarkoitus ei pyhitä keinoja.
Onko Unicefin muukin informaatio totuusarvoltaan samanlaista?
Kirjoittanut: Eeva Salo | 14/03/2009 klo 01:22
Enpä olisi uskonut, että täältä tallaista keskustelua löytyy. Ihmiset ottavat nokkiinsa siitä, että heidät ravistellaan huomaamaan jotakin, mutta eivät silti huomaa itse asiaa.
Miksei puhuta itse asiasta, vaan asian vierestä? Hurskastellaan ja syyllistetään Unicefia turhista soitoista hätäkeskuksiin, vaikka omatunnon pitäisi kolkuttaa oman välinpitämättömyyden vuoksi. Se koira älähtää...
En ole biologinen äiti, vaikka olenkin nainen, enkä voi mitenkään tajuta, ettei kampanjan "äitiä" ymmärretä (niin kuin on tarkoitus) ihmiseksi, joka välittää lapsista.
Jos "olen hetken äiti" ei se tee minusta "oikeasti" äitiä, eikä ole tarkoituskaan. Tarkoitus on huomata, mitä miljoonille lapsille maailmassa tapahtuu, jos heistä ei kukaan (=äiti, isä, mummo, täti, setä, Unicef... sinä, minä) pidä huolta!
Joku mieskirjoittaja täällä ei hyväksy kampanjaa, koska on mies. Voi tsiisus! Ole nyt kunnon mies ja ole hetken äiti! Ei se tarkoita sitä, että sinun pitäisi sukupuolta vaihtaa, vaan sitä. että välität.
Kirjoittanut: Ihminen | 17/03/2009 klo 16:51
Ehkä olennaista onkin se, että jos väitetään että vanhemmuudesta nimenomaan äitiys on välittämistä, sanotaan samalla, että isyys olisi sitä jollain olennaisella tavalla vähemmän. Ja se ei pidä paikkaansa, Unicef varmasti tarkoittaa hyvää mutta tässä asiassa onnistutaan epäonnistuneella muotoilulla loukkaamaan ja sulkemaan ulkopuolelle isiä. Ihan kuin isät eivät muka pystyisi tarjoamaan oikeutta turvalliseen lapsuuteen! Tahdon olla maailman lapsille isä, en äiti.
Kirjoittanut: henkilö | 05/04/2009 klo 13:30